A DC Univerzum egyik legismertebb szereplője Batman. Az árva fiú, aki szupererő nélkül vált Gotham város megmentőjévé, ázsiai kiképzése, elmés járművek és titkos Wayne kütyük segítették a rosszfiúk kézre kerítésében. Gotham város rejtélyes őre ő, aki nappal a Wayne művek uraként, éjszaka, mint álarcos bosszúálló járta az utcákat.
A Rocksteady nem kisebb feladatba vágta a fejszét, minthogy előveszi Batman karakterét (a Nolan féle Sötét Lovag sikere a mozikban már egyértelmű jel volt a rajongóknak, hogy játék is fog készülni) és a mostanában amúgy is telített szuperhős piacon próbál maradandót alkotni. Vajon sikerült ez nekik? Az előzetes statisztikák alapján igen, hisz a legtöbb értékelés a neten, mind 9 pont fölé emelte a játékot. Én nagyon érdekesnek találtam, hogy egy hónappal ezelőttiig szinte semmit nem tudtam a játékról, igazából amit láttam belőle, az alapján nem érdekelt. De jöttek az egyre látványosabb, egyre Batmanesebb videók, és meggyőztek arról, hogy ezt a játékot igenis be kell szerezzem. És nem bántam meg!
Azt hiszem, hogy aki rajongó, annak nem kell bemutatni Gotham világát. Aki viszont nem ismerné, azok kedvéért elmondom, hogy egy romlott, korrupcióval és rengeteg gonoszsággal terhelt város, ahol mindennél jobban volt szükség egy hősre. Évekkel korábban a még kisfiú, Bruce Wayne pont ezek miatt az okok miatt veszti el szüleit. A sors fintora, hogy felnőtt férfiként visszatérve, már Denevéremberként szembeszáll a bűnözéssel, a háta mögött a Wayne művek millióival.
A játékban azonban fura mód nem a város járható körbe, hanem a börtön és szanatórium, Arkham, ahol a leggonoszabb szuperbűnözőket tartják fogva. Első gondolatom az volt, hogy ez így kicsit szürke és talán unalmas is lesz, azonban hamar kiderült, hogy sandbox típusú szabad játékmenetről van szó, és az egész sziget körbejárható. De mit is keresünk itt? Természetesen legnagyobb ellenfelünket, és tökéletes ellentétünket Joker-t szállítjuk be, miután egy újabb akciója után elkaptuk. Igen ám, de a csöppet sem szimpatikus, ám nagyon szépen lemodellezett bűnözőzseni meglepetéssel vár minket és Arkham fegyőreit. Átveszi az irányítást a börtönben és a szigetet érintő blokád miatt, ránk vár a feladat, hogy elkapjuk őt, meg persze a mellé társult rosszfiúkat.
Ezekből hála a tervezőnek, a legjobbak, legismertebbek gyűlnek össze, hogy orrunk alá borsót törjenek (Poison Ivy (Méregcsók), Gyilkos Croc, Harley, Joker), bár a játék vége felé szívesen vettem volna még pár főellenfelet. Azonban nem rohanok ennyire előre. Szóval hála a tervezőnek a karakterek gyönyörűen le vannak modellezve, a licenszelt Unreal 3-s motor soha nem volt még ilyen szép. A környezet változatos, hiszen Arkham sem egy szürke börtönből áll, hanem több nagyobb épületkomplexum található rajta, és mindegyik más-más színvilágot, stílust képvisel. Én már itt eldobtam az agyam, mert nem volt unalmas rész, annak ellenére sem, hogy volt olyan helyszín, amihez vissza kellett térni (mint a Dead Space-ben). Olyan aprólékosan elkészült minden, hogy nem tudok hibát felhozni a készítőknek. A bútorokon át, a szálló papírlapokon keresztül, a szikrázó kábelek, a fény és árnyhatások, mind-mind tökéletesek lettek. Sőt! Mivel menetközben lesznek lopakodós részek is, így minden szobor, minden csapóajtó a segítségünkre lehet. Nincs is annál szebb, mint mikor egy vízköpőre ugorva fel, lógunk alá, és kapjuk el az alattunk haladó rosszfiút.
A játékmenet is nagyon jóra sikeredett. Bár elsőre azt hittem, hogy nem lesz egyensúly Batman detektív énje és az akciók között, de a készítők itt is megtalálták az arany középutat és különleges technikáinkat használatba véve pont annyit kell nyomozni (ujjlenyomat keresés), mint amennyit verekedéssel töltünk. Mivel a fő gonoszok általában nagy bagázzsal járnak, így a leteríthető közkatonák száma igen magas, a velük való harc azonban kihívást nagyon nem tartogat. Az esetek többségében az X gombot nyomogatva tudunk Batman-ből különféle harc kombókat kicsalogatni, majd idővel, az XP-k gyűjtögetésével upgradelhetjük magunkat és már a B, vagy az Y is használható lesz. Attól függően, hogy kábítani akarunk, csöndes akciót végrehajtani, vagy mondjuk valamelyik Bat szerszámot szeretnénk az összecsapásban használni.
Igen, igen, ez egy hamisítatlan Batman történet, így bizony szerepelnie kell Batman legerősebb tulajdonságának, az övén lévő kütyüknek. Van belőle batarang, batclaw, robbanó hab, és a kilöhető kampó. A fegyverek továbbfejleszthetőek, és csak szépen lassan előre haladva a történetben kapjuk kézhez az összes cuccot. Ezért is van az, hogy vissza-visszatérünk helyszínekre, és amit korábban nem tudtunk feltörni, kinyitni, megközelíteni, az a játék végére elérhető lesz. Ezzel is növelték az élettartamát a játéknak. Az csak egy kis plusz, hogy tele van Arkham Rébusz (vagy Enigma) „kérdőjeleivel”, amiket ha összegyűjtünk acsivek és upgrade-k jutalmával jár (és ott vannak a „pók”gyűjtési lehetőségek, amiken keresztül Arkham történetét ismerhetjük meg). Viszont kicsit becsapós is volt a stati, hiszen a menüben kiírt 71%-nál bevégeztem a játékot, én meg vártam a folytatást, ami nem jött, mint kiderült, a kiírt mutató nem feltétlenül azt jelentette, hogy mennyi van a történetből, hanem azt, hogy mennyi van még a rejtett cuccokból (és a történetben hol járunk).
Szóba került már a detektív mód. Ezt körülbelül úgy tudnám jellemezni, mint amikor Sam Fisher felkapcsolja az éjjellátót. A maszkunkba egy felderítő rendszer van telepítve, így a falak mögött megbúvó ellenfelek körvonala meglátszódik, vagy a rejtett (aktiválható) falak és csatornanyílások is kiemelkednek a környezetükből. Szinte mindenről, amire ránézünk, részletes infókat jelenít meg (többek között az ellenfelekről is, kéken a fegyvertelen, vörös a felfegyverzett ellenségek látszódnak).
A képi világ mellett a hanghatásokat sem szabad kihagyni. A God of War zenéjét szerkesztő duó itt is hatalmasat alkotott. Különböző épületekben, más-más zene szól, a fegyverek, a batclaw hangja nagyon egyedi, nagyon batmanes lett. A korbonctannál az 5.1-s hangfalrendszer olyan hangokat adott ki, hogy majd be****tam. És ne menjünk el a tökéletes szinkronhangok mellett sem, hiszen Batman, vagy éppen Joker (Mark Hamill, alias Lüke Szkájvóker) hangja tökéletes választás volt.
Nagyon negatívumot nem tudok kiemelni a játékból, persze összességében nem kaphat 10 pontot. Azonban amit itt leraktak a készítők kiváló munka. Egyedül azt emelném ki, hogy én a játék végére mást vártam. Valahogy ez kevés volt, vártam valami plusz főellenfelet (Kétarc, Pingvin), azonban nem szomorodtam el, hiszen befejezés után is tovább barangolhatunk Arkham-ban és gyűjtögethetjük Rébusz talányait.
Összefoglalásképpen még annyit, hogy lehet rövid lett a leírásom, de ilyen jó és ekkora meglepetés játék rég volt a kezemben. Mindent összevetve, nem kell Batman rajongónak lenni, hogy élvezd és megszeresd ezt a játékot, de ha az vagy, akkor ez kihagyhatatlan.
Batman: Arkham Asylum adatlap | ||||||||||||
Kiadó: | Eidos Interactive | |||||||||||
Fejlesztő: | Rocksteady Studios | |||||||||||
Típus: | Akció | |||||||||||
Grafika: | ||||||||||||
9 | 8,8 | |||||||||||
Hang/zene: | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
Játszhatóság: | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
Kezelőfelület: | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
Intelligencia: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Nehézség: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Hangulat: | ||||||||||||
10 | ||||||||||||
Pozitívumok: | Batman-Gotham hangulat, szép grafika, változatos és hosszú játékmenet | |||||||||||
Negatívumok: | Nem nagyon volt, talán csak az, hogy a végén kicsit többet vártam | |||||||||||
Előzetes: | ||||||||||||
Galéria: | ||||||||||||
ÖSSZEGZÉS: | Batman világa mindenkit elvarázsol, a harcok, Arkham szigete, a karakterek, mind-mind mesterien kidolgozottak és remek hangulatot varázsolnak elénk, nem kevés játékidő alatt. Rengeteg apró plusz, ami nemcsak a képregény és Batman rajongóknak okoz majd örömet. | |||||||||||
T E S Z T E L V E |
Utolsó kommentek