Az év FPS játékának vártuk, és a legnagyobb durranásnak ebben az évben. Legalábbis mindenki ezt gondolta, hiszen a rengeteg videó és kép alapján, amivel elhalmoztak a készítők, nagyon ezt mutatta. A fejlesztésért most nem a Crytek volt a felelős, hanem a Ubisoft Montreal, akik már letettek néhány életképes játékot az asztalra (Splinter Cell, Rainbow Six, Assassins Creed).
Köszönhetően a szerencsémnek, és annak, hogy nyertem egy fémdobozos Far Cry 2 játékot, korán tudtam tesztelni, és ha nem húzom el nagyon a játékot, és több időm van, már réges-régen kiraktam volna a tesztjét ennek a remekműnek.
Rögtön kijelenteném, hogy aki még nem tudja, ennek a Far Cry-nak semmi köze az előző részhez. Itt nincs Jack Carver, nincsenek szuperképességek, és mutánsszerű ellenfelek. Nincs trópusi atmoszféra sem, de ahogy a 2004-es játéknál már ledöbbentünk a grafika és egyéb újítások miatt, most itt is ez fog történni, csak nem tengerparti környezetben, hanem egy afrikai országban. Egy katonát játszunk, akit a játék elején választhatunk a karakterek közül: Marty Alencar, Warren Clyde, Xianyong Bai, Hakim Echebbi, Paul Ferenc (egy magyar zsidó, én rögtön őt választottam), Andre Hyppolite, Josip Idromeno, Frank Bilders, Quarbani Singh. Bővebb információk itt! Azért jövünk ide, hogy „kivigyük” az országból a Sakál (The Jackal) névre hallgató emberkét. Igen ám, de közben két ellenséges frakció (UFLL: Egyesült Front a Felszabadításért és Munkáért (United Front for Liberation and Labor) és APR: Népszerű Ellenállás Szövetsége (Alliance for Popular Resistance)) között kitör a háború, és mi pont ennek a kellős közepében vagyunk. Természetesen Sakál barátunk pedig a két csapat felfegyverzésében és irtásában is részt vesz, hogy meglegyen a hab a tortán.
Aki látott már ehhez a földrészhez kapcsolódó filmet, tudja, hogy itt érdekesen mennek a dolgok. Aki tegnap még rokon vagy jó szomszéd volt, az holnapra a legnagyobb ellenségünk, esetleg gyilkosunk lesz. Nem kímélnek és kegyelmeznek senkinek, ezt átadja a játék is, hiszen akárhova tévedünk, mindig repkedő golyók fogadnak minket (Minden tett és küldetés befolyásolja a környezet hozzád való viszonyulását, például ha az egyik frakciónak gyilkolsz, utána a másik nem fogad túl lelkesen).
És ha ez még nem lenne elég, szembe kell néznünk egy Afrikában igen elterjedt betegséggel, a maláriával is. Ebbe bele is lehet halni, ahhoz hogy ne ez történjen gyógyszert kell szedni. Ezt nagyon faszán tették bele a készítők a játékba, ugyanis ahogy járunk kelünk a világban (egy igen nagy területen), találkozhatunk olyan lakosokkal (pap, menekült), akik tudnak adni gyógyszert. Persze valamit valamiért, így mindig kisebb küldetéseket kell végrehajtani az életmentő gyógyszerért, és így haladsz lassan előre a történetben.
Lesz persze egy központ, ahova mindig vissza lehet térni, a két frakciótól küldetéseket felvenni és itt senki nem lő rád. A térképen, amit mindig magunknál tartunk (+iránytű, és gyakran GPS) könnyen tudunk tájékozódni és a céljainkat elérni. Vannak fegyverboltok, ahol vásárolhatunk és mellette egy tároló hely, ahova a vásárolt eszközök megérkeznek. Így akár a déli sivatagnál járunk, akár az északi erdős részeken, ha van fegyverbolt és hozzá tartozó tároló, akkor fel tudunk fegyverkezni. Persze ahhoz, hogy legyen miből költeni, küldetéseket kell vállalni. Ezekért gyémántokat kapunk, ezeket válthatjuk fegyverre és azok fejlesztésére. Ezeket a drágaságokat (Gollam után szabadon) utunk során megtaláljuk kiéget autókban, buszokban, hullák mellett, vízparton egy kis villogó táskában is. Ezek száma 1-1 darab, így jobban megéri a küldetésekre utazni, azokért 20-30 gyémánt ütheti a markunkat.
A lelőtt ellenfelek mellől minden összeszedhető, gránát, pisztoly, puska stb. Azonban ennek hátránya az általunk vásárolttal szemben, hogy már elhasználódott, vagy rozsdás, esetleg poros, így a legélesebb akciókban hagyhat minket cserben. Ezt tanúsíthatom, meg is történt velem egyszer kétszer. 5 ellenfél, beugrom középre és a fegyver kattog, beragadt egy töltény, majd a puska „szétrobbant” a kezemben. Jöhet a másodlagos fegyó. Tehát érdemes vigyázni, nem beúszni minden tóba, mert később ez büntethet. Vagy cserélgetni kell a fegyvereket. Nekem a depóban legalább két-három féle elsődleges és még több másodlagos fegyverem volt.
Rengeteg fegyvertípus közül választhatunk, de magunkkal csak egy Machete-t, egy nagyobb géppisztolyt (AK, G3), egy pisztolyt, vagy kisebb kézifegyvert (MAC-10, UZI, beretta), és egy speciális fegyvert (RPG, Dragunov SVD) vihetünk. Ez általában elég is, ehhez még jönnek a gránátok és mellette a Molotov koktélok. Ehhez jön még az egészségügyi injekciók meg a tabletták.
Ez utóbbi nagyon vicces, a maláriás roham bármikor ránk törhet, ilyenkor alig látunk, nem hallunk, szédelgünk és azonnal be kell venni egy tablettát. Ha kevés a gyógyszer a menüben látni fogjuk, hogy azt ajánlja a játék, keressünk egy biztos helyet, ahol pótolni fogják a kis kapszuláinkat.
Van a készletünkben még egy nagyon jó térkép, ami megmutatja, hogy kit hol találunk, hol van aktuális célpontunk, hol tudunk felvenni feladatot, merre van gyógyszer és fegyverbolt. Ez bármikor elővehető és a rajta lévő gyémánt kijelzővel igen hasznos. Ez utóbbi arra használható, hogy ha a közelben gyémánttáska van, akkor egy kis villogó zöld led jelzi merre menjünk, hogy begyűjthessük.
Járművekből is elég sokat kipróbálhatunk, hiszen autók, sárkányrepülő, teherautók, csónakok színesítik és könnyítik meg életünket. Mindegyik máshogy vezethető, van felfegyverzett és civil jármű, és mindet szét lehet lőni. És persze ki is lehet javítani a hibát, ilyenkor, míg még javítható állapotban van, csak egy racsnis kulcs kell hozzá, hogy újra 100%-osan működjön. Ha azonban végleg megsemmisül a nagy semmi közepén járművűnk, akkor bizony egy jó kis séta áll előttünk. Ajánlatos ezt elkerülni.
Nem írtam még ilyet, de ebben a játékban a menüben is érdemes körülnézni. Ez az első játék, aminél 20 másodpercnél többet töltöttem itt. Van statisztika (leggyakrabban használt fegyver, update, lövés hatékonyság), jelöli az aktuális barátokat, talált gyémántok száma is fel van tüntetve, továbbá hogy hány százaléka van kész a játéknak.
Teljes mozgásszabadságot enged az új motor, 50 km2-en. Így a játékidő irgalmatlanul kitolódik, mint a Mercenaries 2 esetén. Lehet azt is csinálni, hogy visszamész mindig a központba és csak a két frakciónak végzel a feladatokat, de lehet a fegyverboltok tulajdonosainak is bedolgozni, illetve a nagyobb közvetítő antennák mellett kapcsolatba lehet lépni megbízóval. Én kb. 16-20 órai tiszta játékidőt tudok magam mögött.
Az új fejlesztésű motort kifejezetten a Far Cry 2-höz írta a Ubisoft Montréal-i csapata. Ez a biztosítja a játéknak a részben elpusztítható, szétrombolható lehetőséget. De ez a motor felel a tűz és a szél effektért, a valósidejű napszakok váltakozásáért, dinamikus zenei rendszerért, és az M.I,-ért is.
Nos ezt részletezném is egy kicsit. A CryEngine2 motorral egy teljesen új és nagyon realisztikus világot mutatnak meg nekünk. Ahogy korábban a Mercenaries 2-nél, úgy itt is a tűz és a lángok kivitelezése páratlan lett. Fontos például a szélirány, mert ha az arcomba fúj a szél és a Molotov koktél itt robban előttem, akkor egy mezőn simán megéghetek én is, és ez nem a legjobb.
Szintén nagyon szépen kidolgozott és látványos a növények, fák, sziklák képei és az élővilág. Zebrák ugrálnak előttünk, kecskék legelésznek és futnak el, ha akarunk tőlük valamit (kilőhetjük őket, miért te mire gondoltál?). Ha gránátot dobunk egy kis házba, miközben a lökéshullám szétdobja azt, a mellette álló fák is meglengedeznek és hullajtják leveleiket. Ahogy a bozótban kúszunk előre, a karakterünk szépen kihajtogatja előlünk a nagyobb leveket, ágakat. Belelőhetünk a lőszertárolókba és az pont, mint a filmekben durrogva, a töltényeket kilőve robban fel, és sebzi meg az ellenfelet.
Az előzetes trailerekben már látszódott, és a teljes játékban is szerepet kapott, a napszakok váltakozása. Hol esik, hol fúj, éjszaka van, esetleg nappal, napkelte vagy napnyugta.
Itt kap szerepet a szórt fény effekt is. Ez kb. annyit jelent, hogy hol besüt a nap, hol nem, attól függően, hogy takarja-e valami a napot. Pont tegnap egy kis kanyonból jövök elő, napkelte volt, és szinte éreztem az arcomon a melegét, egészen addig, míg egy lengedező fa el nem takarta fényét és melegét. Nice. Elmondani nehéz, ezt ki kell próbálni. Az is nagyon bejött, hogy a járművek és a fegyverek koszolódtak, rozsdásodtak. Leszakadó alkatrészek és elhasználódott eszközök jelölték utamat.
Minden másodpercben készen kell állni, sosem lehet tudni, mikor futunk bele egy őrjáratba, vagy mikor támadnak hirtelen hátba az ellenfelek. Az intelligencia elsőre nem feltűnő, de mikor már 4-5 katona kerít körbe, akkor már durva tud lenni, hiszen gránátoznak, fedezékbe bújnak, és szerencsére nem mindig fedeznek fel. Itt egy bug is előkerült, mikor hátulról közelítettem meg egy ellenfelet, az még javában lőtte a kunyhót, amire azt hitte, hogy a rejtekhelyem és amikor felbukkantam mellette továbbra is az ellenkező irányba figyelt, de engem lőtt (érted? átlőtt magán). De ezek kisebb hibák, ettől függetlenül simán végigjátszható és nehezebb szinten néha vért izzadó a játék. Még szerencse, hogy 5-6 életerő javító van nálunk, ha szorul a hurok, akkor egy kis injekcióval elintézheted a szintre hozást, ha meg már nagyon szoros, akkor jön a fogó és a csipesz és emberünk kihalássza magából a töltényeket. Ez csak akkor fordul elő, ha az életerő egy, vagy két vonalon áll. Ha már számos sérülést elszenvedtünk, akkor az alvás vagy az injekció lehet a megoldás, hogy több egységet is feltölts az energiádból. Ha már a legutolsó csíknál tartunk, akkor az ájulás vagy halál közelsége miatt már csak korlátozott idő van az öngyógyításra! A Safe house-oknál tudunk az ágyra ledőlni, ilyenkor az órát beállítva, akár 10-12 órát is végigalhatunk, és lehetséges a játék csak nappali, vagy csak éjszakai végigjátszása.
Egy valami hiányzik még, a hangok. Ezzel mindig hadilábon állok, de nem most. A fegyverek, járművek hangja, de még a számítógépé is, ami elé beülve halljuk, ahogy a winchester felélénkül (kerreg, kattog), minden nagyon el lett találva. Egyszerűen ebben sincs hiba. A robbanások, a fák susogása (micsoda ellentét) egyszerűen az eddigi legjobb. Most már megértem, hogy miért töltöttek olyan sok időt kint Afrikában a készítők. Ezért a remekművért. És mondom a félig meddig meg nem erősített hírt, állítólag az X-box-okra butított grafikával jött ki a játék. De ha az a király kategóriás megjelenítés, amivel játszottam butított volt, akkor milyen lehet a jó változat?
Persze úgy igazságos, hogy az általam negatívként megélt dolgokat is levéssem. Volt egy-két dolog, annyira nem szembetűnőek, de azért említésre méltóak. Először a bug, hogy az ellenfelek néha oda lőnek, ahol állunk, de nem oda néznek. Ez akkor volt igazán gáz, amikor már kevés életerőm maradt. A másik a monotonitás, két pont között néha sokat kellett utazni (14 km gyalog, 221 km volán mögött, 2 km vízen), amivel nem lett volna gond, de gyakran gyalog tettem meg az utat (persze van buszjárat is, annak aki siet, vagy időt akar spórolni, ajánlott felülni a piros 20-asra). Most figyelmezetek mindenkit, hogy ha felzúgó dzsip motor hangot hall, jól nézzen körül, mert úgy elütnek, mint a húzat. Ha azonban járművel utaztam végig, akkor is voltak Safe house-ok, vagy ellenőrzőpontok, amiknél ellenségek fogadtak, és ezek kilövése (ez független volt az aktuális feladattól) néha már kicsit unalmas volt. De ezek az én problémáim, más lehet, hogy ezt is érdekesnek tartja. Na ezért nem fogok a játék értékeléséből lehúzni.
A „cikk” elején még azt írtam, hogy ledöbbentő. Tényleg az, és még több is annál. A világ, amit kialakítottak, a járművek és a fegyverek színpalettája, a rengeteg karakter, az M.I. az FPS-t az év játékának kiálltja ki. Én osztom ezt a véleményt. Főleg úgy, hogy a Gears of War 2-vel már játszottam, és bár az is az év játéka, az mégis csak egy TPS (Third Person Shooter). Szóval a további megjelenésektől függetlenül szerintem ez megéri a címét! Tényleg az FPS-ek új királya kopogtatott be hozzánk!
Far Cry 2 adatlap | ||||||||||||
Kiadó: | Ubisoft | |||||||||||
Fejlesztő: | Ubisoft | |||||||||||
Típus: | FPS | |||||||||||
Grafika: | ||||||||||||
10 | 8,4 | |||||||||||
Hang/zene: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Játszhatóság: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Kezelőfelület: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Intelligencia: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Nehézség: | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
Hangulat: | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
Pozitívumok: | Remek grafika, szép környezet, hatalmas játéktér és temérdek ellenfél | |||||||||||
Negatívumok: | Néha túl sok időt kell tölteni akció nélkül, ráadásul mindenki ellenfél | |||||||||||
Előzetes: | ||||||||||||
Galéria: | ||||||||||||
ÖSSZEGZÉS: | Remek helyszín és történet, rengeteg fő és mellék küldetés, ugyan meg lehet unni, de a nagy játékidő miatt egy próbát megér | |||||||||||
T E S Z T E L V E |
Utolsó kommentek